Κόστος Συμμετοχής στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα και … ο Γάιδαρος του Χότζα!

‘Έχουμε αναρωτηθεί πόσο μας κοστίζει η συμμετοχή μας σε ένα Πανελλήνιο Πρωτάθλημα; Από προσωπική εμπειρία, η αγάπη για το motorsport του αγωνιστικού μοντελισμού σε κάνει να μην βλέπεις ή να μην θέλεις να δεις όλα εκείνα τα ‘κρυφά’ κόστη που επιβαρύνουν μια συμμετοχή σε ένα ετήσιο Πρωτάθλημα.

               Φοβάμαι όμως ότι αφού για τον ίδιο τον αγωνιζόμενο το συνολικό κόστος που βαρύνει την τσέπη του είναι κάτι που δεν το αναγνωρίζει από την αρχή αλλά στην πορεία, το ίδιο ίσως συμβαίνει και με τους ‘παίκτες’ που διαμορφώνουν την ‘αγορά’ δηλαδή τις πίστες, τα hobby shops και την ΕΛΜΕ.

               Βέβαια, θα μου πείτε ότι κάθε κατηγορία έχει τις ιδιαιτερότητες της όσον αφορά τόσο την κατανομή των εξόδων π.χ. κόστος σε ελαστικά, κόστος σε ανταλλακτικά, δαπάνες ταξιδιού, κλπ. όσο και τον σχεδιασμό κάθε κατηγορίας εάν π.χ. χρειάζεται να ταξιδέψεις σε όλη την Ελλάδα, ο αριθμός των αγώνων που καλείσαι να τρέξεις, κλπ. κλπ.

               Ωστόσο, θα προτιμούσα να αναφερθώ σε μια κατηγορία που την γνωρίζω αρκετά καλά όσον αφορά τα logistics και αυτή δεν είναι άλλη από την 1/10 Touring Modified μια πανθομολογούμενα απαιτητική κατηγορία. Στοιχείο που σημαίνει, ότι είναι αρκετά σημαντικό το κόστος προετοιμασίας και υποδομής. Λίγο-πολύ, όλες οι κατηγορίες RC κάπως έτσι είναι, γι’ αυτό η συγκεκριμένη αποτελεί ένα γενικό μπούσουλα υπολογισμού των ετήσιων εξόδων – μια μεθοδολογία αν θέλετε- που καλούμαστε να δαπανήσουμε χωρίς διάθεση προσέγγισης ….‘one size fits all’.

Οι γενικές παραδοχές της ‘πρόχειρης’ κοστολόγησης μας είναι ότι:

Θα συμμετέχουμε σε όλους τους αγώνες, θα κάνουμε προπόνηση την προηγουμένη του κάθε αγώνα και ότι η συντήρηση, το σέρβις και οι βλάβες του αυτοκινήτου είναι σύμφωνα με το δόγμα της αμερικανικής σχολής RC που σημαίνει ότι ανέρχεται περίπου στο 55-60% του συνολικού ετήσιου κόστους ενώ το υπόλοιπο 40-45% είναι μόνο το κόστος των ελαστικών. Δεν έχουν υπολογισθεί τυχόν κόστη αναβάθμισης είτε του σασί είτε του ηλεκτρονικού εξοπλισμού το οποίο στους ρυθμούς τους αγωνιστικούς σε ένα μέσο Έλληνα οδηγό αποτελεί ‘πάγιο’ έξοδο το οποίο το αποσβένεις συνήθως σε βάθος 2, 3 ή ακόμη και περισσοτέρων χρόνων και δεν σχετίζεται άμεσα με την συμμετοχή μας σε ένα Πρωτάθλημα (π.χ. η αγορά μπαταριών, ενός ESC  ή μιας τηλεκατεύθυνσης).

               Για το 2019 λοιπόν και προκειμένου αγωνισθούμε στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα της ΕΛΜΕ στην κατηγορία 1/10 ‘ηλεκτρικών’ modified θα απαιτηθεί να δαπανήσουμε ένα αξιοσέβαστο ποσό, το οποίο αναλύεται ως εξής (συντηρητική προσέγγιση):

Α. Συνδρομή 2019 ΕΛΜΕ = 30 ευρώ

Β. Συμμετοχή στους αγώνες, 6 αγώνες Χ 22ευρώ = 180 ευρώ

Γ. Ταξίδια εκτός νομού 4

               1). Πάτρα (2 φορές)

                              α). Βενζίνη,  40 + 40 = 80 ευρώ

                              β). Διόδια + Αττική Οδός,  15+15 = 30 ευρώ

               2). Άργος (2 φορές)

                              α.) Βενζίνη, 25+25 = 50 ευρώ

                              β). Διόδια + Αττική Οδός,  20+20 = 40 ευρώ

Δ. Ξενοδοχείο (1 διανυκτέρευση) 65 Χ 4 = 260 ευρώ

Ε. Φαγητό-Καντίνα 30 ευρώ/ημέρα * (2 + 2 ημέρες) = 240 ευρώ

ΣΤ. Πίστα συμμετοχή (Προπόνηση προηγ. Ημέρα)  15 ευρώ  Χ  6 = 90 ευρώ

Ζ. Λάστιχα,   2+1 = 3   4αδες/ανά 2ημερο à 6  Χ 3 = 18  4αδες Χ 28 ευρώ/4αδα =  504 ευρώ

Η. Αναλώσιμα – Συντήρηση – Ανταλλακτικά

               Εάν το 40% του συνολικού ετήσιου κόστους λειτουργίας του αυτοκινήτου αφορά το κόστος των ελαστικών και αυτό είναι 504 ευρώ, τότε επιμεριστικά το υπόλοιπο 60% αντιστοιχεί με ένα ποσό της τάξης των 1250 ευρώ τον χρόνο. Επειδή, τρέχουμε και άλλους αγώνες και κάνουμε και επιπλέον προπονήσεις δεν είναι εφικτή η ακριβής κοστολόγηση μόνο για τους 6 αγώνες του Πανελληνίου. Οπότε εάν θεωρήσουμε το 50% ότι είναι μια σχετικά δίκαιη κατανομή εξόδων, δηλαδή 600 ευρώ περίπου που αναλογούν για τους 6 αγώνες και μόνο, καταλήγουμε σε ένα κόστος αναλωσίμων και ανταλλακτικών για συντήρηση και επισκευή περί τα 100 ευρώ/αγώνα.

               Όλα αυτά μαζί, μας κάνουν περίπου 2.100 ευρώ τα οποία είναι κατά την άποψη μας ένα ενδεικτικό (το τονίζω) συνολικό κόστος για να τρέξουμε με αξιώσεις για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα. Θα μπορούσε να είναι το 75% αυτών αλλά θα μπορούσε να είναι και 2πλάσια (εάν υπάρχουν σοβαρές βλάβες, μεγάλη συχνότητα άλλων αγώνων ή ‘γενναίες’ αναβαθμίσεις μέσα σε ένα έτος).

               Το θέμα είναι εάν – εντελώς προσανατολιστικά – οι οδηγοί, οι πίστες, τα hobby shops και η ΕΛΜΕ λαμβάνουν υπόψη, λίγο ως πολύ, στον σχεδιασμό τους τα νούμερα αυτά. Γνώμονας θα πρέπει να είναι τόσο μια διαδικασία η οποία θα τιμά τον όρο ‘Πανελλήνιο Πρωτάθλημα’ και από την άλλη θα είναι ‘προσιτή’ για τους οδηγούς και ‘ενδιαφέρουσα’ οικονομικά για τους υπόλοιπους ώστε να μην ‘λαχανιάσουμε’ άπαντες στα μισά της διαδρομής (έμφαση).

               Εάν υπερβάλλουμε ένθεν κακείθεν, κινδυνεύουμε όλοι να ζήσουμε την ιστορία του Χότζα με τον γάιδαρό του, τον οποίο ο Χότζας τον έμαθε σιγά-σιγά να μην τρώει και όταν ο γάιδαρος το συνήθισε, ψόφησε….

Θάνος Δ. Ιωαννίδης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.